Cultuur

Bijzondere kunst benadrukt noodsituatie van de bij

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

Zelfs de koning en koningin houden van bijen, ze hebben bijenkasten op hun landgoed De Horsten. Ook dicht bij huis is er aandacht voor biodiversiteit en de bij in het bijzonder. “Laat alle kleine stukjes bijdragen aan het overleven van de bij, we hebben ze hard nodig die kleine beestjes.”

Renske Woudstra

Gorredijk Nu lijkt een museum misschien niet een voor de hand liggende plek om aandacht voor de bij te vragen. Toch is de huidige tentoonstelling ‘Happy Bee Landscapes’ wel degelijk een oproep om de toenemende vernietiging van biodiversiteit tegen te gaan. BIJzondere kunstwerken benadrukken fijntjes hoe mooi een divers landschap kan zijn, hoe kwetsbaar en fragiel, en hoe kunst kan bijdragen aan verandering.

‘Eigen’ museum

Waarom niet meedoen, dacht Rolanda Prins-de Wit uit Gorredijk toen ze het oproepje las voor de expositie in Museum Opsterlân. “Mijn afstudeerwerk uit 2014 gaat over bijen en dit is mijn ‘eigen’ museum in het dorp waar ik woon, mooier kan niet. Het werk is ontstaan door de verandering van de natuur, met name de achteruitgang van de bijenvolken.” Met diverse textieltechnieken maakte ze het gele koolzaadveld bij Lauwersoog waar de bijenkasten van haar vader, hobbyimker, stonden. “Mijn vader staat als levensdraad in het koolzaadveld waar de bijen de bloemen bestuiven.” De fragiele honingraatbubbels maakte ze van gemanipuleerde zijde. “Zittend voor de tv, kralen in zijde inpakken, draadje eromheen, met hitte manipuleren en dan het draadje er weer uit.” De plank met bijenkasten van haar vader is ontstaan door de foto over te brengen op haar textiele werkstuk.

Haar hele leven al is Rolanda bezig met textiel. “Mijn ouders waren kunstzinnig. Vader schilderde en moeder bedrukte zijde. Onder het keukentafeltje lagen de lapjes en misdrukken. Als kind ‘tekende en schilderde’ ik al met die lapjes.” Het koolzaadveld maakte ze als afstudeerwerk van de tweejarige kadercursus textielkunst. “Ik heb ook aan quilten gedaan. Tegenwoordig houd ik me bezig met vrijer werk. Het verven en beschilderen, manipuleren en ontdekken van textiel is mijn passie en grootste uitdaging.” Als tussenvulling gebruikt ze vaak vlies gemaakt van gerecyclede petflessen.

32 kunstenaars

Aanzet voor de tentoonstelling ‘Happy Bee Landscapes’ was het burgerinitiatief ‘Op de bres voor de bij’ van Japke Weij uit Beetsterzwaag. Museum Opsterlân plaatste in januari een oproep, waar 32 kunstenaars uit het hele land op reageerden. Het resultaat is een diverse tentoonstelling. “Kijk die zwerm bijen daar hangen in het midden van de eerste zaal, het is een prachtige blikvanger”, zegt Rolanda over de installatie van kleurrijke papieren bijen, gemaakt door Maurice Christo van Meijel (Venray) en Marian Smit (Wassenaar) als vertaling van de kwetsbaarheid van plant en dier. “Ook de Queen Bee, zo’n mooie combi van gasbeton en schilderwerk”, vervolgt ze over het tot de verbeelding sprekende werk van Cora van der Meij (Oestgeest) en Gerrit Zeeman (Alkmaar). De bij is deels menselijk gemaakt door een gezicht met een verdrietige uitdrukking, waarmee de kunstenaars de noodsituatie onder de bijenpopulatie laten zien.

‘Happy Bee Landscapes’ is tot en met zondag 25 augustus te zien in Museum Opsterlân. Open op dinsdag t/m vrijdag (11.00-17.00 uur); zaterdag en zondag (13.00-17.00 uur). Entree: 5 euro; 4 t/m 12 jaar 2 euro.