Nieuws

De nieuwe dagindeling went (+filmpje)

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

Het is pittig, een werkdag ziet er voor Klaas Kooistra en Mareille Benak uit Gorredijk tegenwoordig compleet anders uit. “Het overkomt je de eerste weken, het is stressen.” Maar het went ook, soepel plooit het gezin met twee jonge kinderen zich nu naar de nieuwe dagindeling.

Klaas en Mareille hebben beiden een drukke baan als organisatieadviseur. Voor hun kinderen Maura (8) en Thije (5) is het niet nieuw dat hun ouders thuis werken. Sinds een jaar werkt een van tweeën een dag per week dag thuis. “De kinderen mochten kiezen: buiten schooltijden thuisblijven of naar de bso. Ze kozen voor thuis en dat is prima. We hebben er wel bij verteld wat dat inhoudt. Ze mogen gewoon spelen, we drinken wat samen maar daarna gaan we weer aan het werk.” Maura en Thije hebben weinig moeite met het vaste schema voor werken, leren en ontspanning. Alles is helder ingedeeld in dagdeelblokken zodat duidelijk is wanneer ze schoolwerk moeten doen, wie hen daarbij helpt, wanneer ze zelf moeten spelen of tv mogen kijken.

De eerste weken van de schoolsluiting was het wel even zoeken naar een goede werkvorm. Klaas: “Dan zat ik boven en Mareille in de kamer te bellen. Met de langslopende kinderen was dat geen doen.” Op de trap zitten met je laptop, op het bed van een van de kinderen, een bureautje op een slaapkamer. Inmiddels hebben ze een werkbaar patroon te pakken.

Een school/werkdag start relaxed, vaak met het samen uitlaten van de hond gevolgd door gezamenlijk ontbijt. Mareille: “Zonder digitale media en iedereen in de kleren. Dan gaan de kinderen van 9 tot 12 aan hun schoolwerk.” Maura krijgt huiswerk in de vorm van stencils en via de online werkomgeving. Wekelijks is er een contactmoment met de juf en de klas, elke dag kunnen ze juf online vragen stellen. Vanuit school krijgt Thije leuke en leerzame knutselwerkjes. “Daarnaast is hij al erg geïnteresseerd in rekenen en taal, dus doen we zelf spelenderwijs rekensommetjes en woordjes met letterblokken.”

De kinderen hebben een uiteenlopend leerpatroon. Het lastige is dat ze elkaar soms afleiden. Klaas: “In je eentje heb je je handen vol aan het vasthouden van de concentratie.” Klaas en Mareille zijn erg te spreken over hoe basisschool De Treffer in Gorredijk de zaken aanpakt. Mareille: “Er is een mooi aanbod met genoeg flexibiliteit om een schema te maken voor het combineren van werken en leren. En de juffen houden heel leuk contact met de kinderen.”

’s Middags vermaken de kinderen zich vooral zelf. Mareille: “Ze spelen graag buiten en mogen twee uurtjes achter de laptop. Soms voor educatieve momenten via Social Schools, soms laten we het gaan. En we houden tussendoormomentjes, even een balletje trappen of overgooien.” Maura en Thije zijn in hoge mate zelfstandig en storen hun ouders niet als die bijvoorbeeld in vergadering zitten. Klaas: “Maar als er echt wat is, dan loop je daar natuurlijk bij weg. Voordeel is wel dat we nu meer qualitytime met de kinderen hebben.”

De leerlingen van groep 7, juf Hilde en meester Henk steken iedereen een hart onder de riem met dit leuke filmpje:

❤️🌹HOU VOL HOU VAST!🌹❤️Met recht “een hart onder de riem” van de kinderen van groep 7, juf Hilde en meester Henk.

Geplaatst door Basisschool De Treffer op Maandag 20 april 2020

Delen