Cultuur

Epko Cordèl: ‘Schilderen is leven, maar leven is zoveel meer’

Camera Sietse de Boer Potlood Wim Bras

Dat kunstschilder Epko Cordèl uit Gorredijk weer exposeert, mag een klein wondertje heten. “Ik was er klaar mee. Ik hoefde mijn ego niet meer zo nodig onder de aandacht te brengen.” Toch hangt er de komende maanden werk van zijn hand in het galeriekerkje van Mildam. “Dat komt door Jooltje. Voor Jooltje doe ik alles.”

Jooltje is Jolanda Gilhuijs.  Zelf kunstschilder, ooit leerling, brenger van geluk in het leven van Epko, en sinds twaalf jaar zijn onafscheidelijke liefde. “Door Jooltje heb ik ontdekt dat het leven niet alleen om schilderen draait. Ze is het beste wat me ooit is overkomen.” Samen runnen ze Cordèls Kunstkliniek in de oude Burgemeester Harmsma School aan de Stationsweg in Gorredijk. Jolanda: “In het voorjaar en in het najaar geven we cursussen van twaalf lessen, zes ochtenden in de week. En die zitten vrijwel altijd vol. Epko geeft vooral les, ik regel de zaken eromheen.”

Vrij schilderen

En dat gaat verder dan administratie en koffie, vult Epko aan. “Sinds ik Jooltje heb ontmoet, denk ik niet meer zo dogmatisch. Ik leg bij het lesgeven minder de nadruk op techniek. Tegen leerlingen zeg ik: het schilderen zelf is niet zo belangrijk. Haal eruit wat erin zit en probeer je verhaal te vertellen, ik help je wel.” Die vrije aanpak doet wat met de eigenwaarde van zijn cursisten, aldus Epko. “Ze ontdekken niet alleen het pure genot van het schilderen, ook komen achter de ezel allerlei verstopte emoties naar boven. Op het doek leggen mensen hun ziel en zaligheid bloot, soms met tranen en al. En daar kan Jooltje als geen ander mee omgaan; zij biedt troost als het nodig is, zegt verstandige woorden, en moedigt de cursisten aan om door te gaan. In die zin zijn we echt een kunstkliniek.”

Open stellen

Zelf heeft Epko ook het nodige aan haar te danken. “Ze heeft me weer aan het schilderen gebracht.” Dat was een tijd niet zo. Geliefd om zijn kleurgebruik en gevoel voor compositie heeft hij altijd succes gekend. “De eerste tien jaar met mijn stillevens, daarna met andere onderwerpen. Ik was nooit bang om te vernieuwen.” Galeriehouders belden toch wel, zijn figuratieve kunst was immers gewild onder liefhebbers. “Maar op een gegeven moment was het zomaar op. Ik voelde een leegte de ik niet kon vullen. Ik wilde loskomen van het realisme, maar wist niet hoe.” Voortaan zou hij zich tevreden stellen met lesgeven. En toen kwam Jolanda. Hij leerde haar de techniek van het schilderen, zij hem zich open te stellen voor zijn omgeving. “Door Jooltje heb ik uiteindelijk de kwast weer opgepakt en ben ik abstracter gaan schilderen. Ik zoek nog steeds, maar het vertrouwen groeit.”

Truus

Op de duo-expositie zijn enkele van zijn nieuwe doeken te zien. Het merendeel van de  tentoongestelde werken komt echter van Jolanda. “Aan het kleurpalet kun je wel zien van wie ik les heb gehad”, zegt ze zelf. Het mooiste schilderij van Jolanda volgens de leermeester? Epko twijfelt tussen ‘De Celliste’ en ‘Truus’. “Dat zijn geen ‘epkootjes’ meer. In de een heeft Jooltje de muziek in de beweging weten te vangen. Maar Truus, rokend tussen haar spulletjes, raakt me diep: een oude dame die op haar nest zit.”

Galerie Mildam
Het werk van Epko en Jolanda is tot en met 20 december te zien in Galerie Mildam aan de Schoterlandseweg 37. De galerie is iedere vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag geopend van 14.00  tot 17.00 uur. Elke eerste zondag van de maand zijn alle leden van het Kunst Kollektief in de galerie aanwezig en is er livemuziek. Vanwege de actuele situatie rond het coronavirus kunnen de openingstijden veranderen. Check daarom voor een bezoek de site galeriemildam.nl.