Cultuur

De Flecht gaat weer meer zingen

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

“Wakker worden, goedemorgen allemaal”, klinkt het uit de kelen van zestien kinderen. Groep 4 van obs De Flecht is er bijna klaar voor. Vandaag hebben ze een heerlijk halfuurtje muziekles van Hanneke Castelein. 

“We zullen even laten horen dat we niet met z’n allen in slaap gevallen zijn.” Dus eerst inzingen voordat de les begint. “Dat kan beter, we zijn nog niet wakker genoeg.” De muziekjuf gooit er een modulatie in, de kinderen volgen. “Zo, niemand die nu nog op z’n luie billen zit.”

De toon is gezet. Tijd voor het Koningslied dat de kinderen ten gehore zullen brengen. “Hang de vlag nu maar vast uit, met de wimpel in top”, zingt Hanneke voor. Heeft juf het lied zelf geschreven, vraagt een van de kinderen zich af. Ja, dit is Hannekes Koningslied. Verder gaat het: “Een very happy birthday voor de Kooooooning.” Hoeveel tellen heeft de Koning, vraagt juf. “Tel maar even mee op je vingers.” Zijn het acht of tien tellen? Nog maar een keer. “Hoor je dat, ‘ning’ zit op de negende tel.”

Alle klassen van De Flecht krijgen dit jaar tien muziekleslessen van de muziekjuf van Ateliers Majeur. Interne cultuurcoördinator Ria IJbema heeft dat samen met directeur Matty Jongstra geregeld. “Elk jaar heb ik een potje geld om aan cultuur te besteden. Dit jaar was er behoefte aan zingen in de klas. Het is de bedoeling dat de leerkrachten meer met de kinderen gaan zingen.” Hanneke: “Veel leerkrachten vinden voorzingen en noten lezen moeilijk. Mijn doel is hen wegwijs te maken in de beschikbare methodes waardoor ze makkelijker met zingen aan de gang kunnen gaan. Wat ik live doe, kunnen zij dan op het digibord doen.” >>

 

Een muziekles met toeters en bellen kan best lastig zijn voor een meester of juf. Maar je stem heb je altijd bij je, zegt Castelein. In alle klassen doet ze voor hoe je liedjes op een leuke manier kunt aanleren. IJbema: “En dan moeten we dat proberen vast te houden.” Dat hoeft gelukkig niet uit het blote hoofd. Leerkrachten kunnen inloggen op zingeendeuntje.nl waar alle teksten en melodieën staan. Daarnaast maakt Hanneke Castelein hen wegwijs in twee muzieklesmethodes boordevol leuke deuntjes.

In groep 4 demonstreert Hanneke de methode ‘1-2-3 zing’ op het digibord. “Hiermee kan juf zelf met jullie zingen. Je kunt kiezen voor muziek met zang of alleen de muziek.” Ze tikt het Lenteliedje aan. “Eens kijken, wat voor bewegingen kunnen we bij dit liedje doen?” Als vanzelf ontstaan de bewegingen: een grote bolle zon voor de zomer, regen met de handen voor de herfst, koude rillingen in de winter en handen juichend in de lucht bij de lente. Bijna ongemerkt leren de kids in een mum van tijd de tekst en melodie.

En het Koningslied? “Goed oefenen, dan leer je het vanzelf”, moedigt juf Hanneke aan. Nog één keertje dan: “Een very happy birthday, A very happy birthday, A very happy birthday voor de Kooooooning”, waarop de kinderen elkaar lachend en roezemoezend de hand schudden.