Cultuur

Fluiten met de grapjes van Händel

Camera Sietse de Boer Potlood Arend Waninge

Blokfluiten in alle soorten en maten. Bespeeld door circa honderd muzikanten van alle leeftijden. Stuk voor stuk liefhebbers die allemaal vinden dat de blokfluit ondergewaardeerd is. Tijdens de jaarlijkse blokfluitdag van Ars Musica leven ze zich helemaal uit. “Wat een happening.”

“Dit is echt een feest, hier zet ik alles voor aan de kant.” Gretha Schoolderman uit Hoornsterzwaag geniet in De Rinkelbom al de hele dag. Wekenlang bereidde ze zich thuis voor. “Maar dan is het maar een rijtje noten, een klein melodietje. Hier wordt het echt muziek.” Op de lessenaar staat het Concerto Grosso van Händel, een barokcompositie uit de 18e eeuw. Meer dan vijftig blokfluitisten zetten er samen de tanden in. Van de bekende kleine sopraanvariant tot de metershoge basfluit en alles daartussenin. De hele dag samen oefenen om in de loop van de middag een klein concert te geven. >>

Achtergronden

Dirigent en grote animator van de dag is Paul van der Voort uit Hemrik. Hij vertelt honderduit over Händel en over alle muzikale grapjes die in het stuk verborgen zitten. “Vergeet niet jezelf te verrassen. Probeer luisterend te spelen, dan heb je veel meer plezier.”

Al die achtergrondinformatie vindt Gretha een verrijking. Zeven jaar geleden, op haar 65e, herontdekte ze de blokfluit. Als kind had ze op de lagere school ooit twee jaar les gehad, zoals zoveel mensen. “Ik hou van fluitmuziek, het is licht, het heeft iets natuurlijks, iets vogelachtigs.” Een blokfluitconcert in de Witte Kerk in Hemrik haalde haar over de streep om weer fluit te gaan spelen. “Ik bespeel nu een tenorblokfluit. Die heeft een hele mooie klank.” De blokfluitdag is niet alleen leuk omdat je met zoveel mensen samenspeelt, vindt Gretha. “Ik speel wekelijks in een ensemble met vijf blokfluiten. Maar dan speel je heel andere muziek dan je hier met zo’n groot orkest kunt spelen. Dit is echte een enorme happening.”

Houtklank

Christine Hofman uit Lippenhuizen zit vooraan op het podium, ze is een van de zes solisten. Iedere vrijdag speelt ze in Beetsterzwaag in een barokensemble dat ook onder leiding staat van Paul van der Voort. “Dat samen spelen is het allerleukst.” Ook zij begon als kind op de blokfluit, maar moest daarna op orgelles. “Dat vond ik vreselijk. Toen ben ik altblokfluit gaan spelen zolang dat als kind op de muziekschool kon.” Jarenlang raakte ze daarna de fluit niet aan. Tot ze een paar jaar geleden naar Friesland verhuisde en tijdens een concert van een blokfluitensemble in Hemrik weer in de ban van het instrument raakte. “Ik hou van die houtklank, dat is heel anders dan metaal. Het is een instrument zonder poespas, je hebt geen versterkers nodig en het is makkelijk mee te nemen. De blokfluit is een ondergewaardeerd instrument. Veel mensen kennen de mogelijkheden niet. Zo’n blokfluitdag is voor mij een hele dag feest.”