Nieuws

Groente van eigen school

Camera Sietse de Boer Potlood Wim Bras

Grond omwoelen, inzaaien, water geven, onkruid wieden: het vraagt nogal wat. Een moestuin is volgens Stijn eigenlijk net zoiets als een huisdier. “Je moet er goed voor zorgen. Maar wat je erin stopt, krijg je dubbel en dwars terug.”

Stijn kan het weten, thuis hebben ze ook een moestuin. “Ik help weleens met schoffelen. Maar zaaien is leuker.” En dat is wat de leerlingen van De Twirre in Ureterp deze woensdagmorgen samen doen. Kleine Nicolette vindt het zo spannend dat ze eerst nog even naar de wc moet. Vriendinnetje Hailey hoopt dat er ook zaadjes boerenkool tussen zitten, dat vindt ze de lekkerste groente. “Nee, helaas nog geen boerenkool”, wappert schooldirecteur Paulien Elberts met het door een van de ouders opgestelde plantschema. “We beginnen vandaag met pluksla, bietjes, sjalotjes en dille. Ook allemaal hartstikke lekker. De boerenkool poten we later in het seizoen.”

De Gezonde School

Het idee voor een eigen groentekweek op school komt van leerling Eva. “Andere scholen hebben ook een moestuin. Dus waarom wij niet?” Inderdaad, waarom eigenlijk niet, vonden het team en de ouders meteen. “Het past ook helemaal bij De Gezonde School”, aldus Elberts. Hiermee zet De Twirre actief in op het welbevinden en de bewustwording van kinderen en ouders. “Daar hoort de rookvrije omgeving bij, maar bijvoorbeeld ook het eten van fruit als tussendoortje.” Zo doet school mee aan het gesubsidieerde schoolfruitproject. “Elke maandag ontvangen we drie kisten met verschillende fruitsoorten. Peertjes, sinaasappelen, snackkomkommertjes, maar soms ook iets buitenissigs wat de kinderen nog niet kennen, zoals kaki. Zo’n ervaring nemen ze dan weer mee naar huis.”

Typisch Twirre

Naast het speelveld wachten vier maagdelijke groentebedden. De ouders van de activiteitencommissie timmerden de bekistingen en stopten deze vol met aarde. “Mooi hè, die betrokkenheid”, glundert de directeur. “Anders was het ook niet gelukt.” De bietenzaadjes moeten in rijtjes, weet Ruben van meester Rindert die zich als oppertuinder opwerpt. “Dille kan je weer gewoon uitstrooien, maar wel een beetje gelijk verdelen.” Omdat de groentebedden verhoogd liggen, kunnen ook de kleinsten er makkelijk bij. “En dan rinne se der ek net samar trochhinne”, zegt mem Annet de Boer die het moestuinkasboek bijhoudt. “De skepkes en de harkjes ha wy fia de segeltsjes fan de Coop.” En bij IKEA hebben ze al leuke kookplaatjes gezien. Dan kunnen de kinderen op school zelf groente koken en dat past weer mooi ‘ateliers’, de cultuurlessen. Elberts: “Ateliers is typisch Twirre. Door de kinderen een breed cultuuraanbod te geven, boren we onvoorziene interesses en talenten aan.” En hoe kijken de jonge kwekers aan tegen het vooruitzicht van de eigen oogst op een bordje. “Mwah, groente kan natuurlijk best lekker zijn.”