Nieuws

Herstart Toeristisch Netwerk De Friese Wouden

Camera Sietse de Boer Potlood Arend Waninge

Er is bijna een volledig nieuw bestuur en een nieuwe aanjager. Toeristisch Netwerk De Friese Wouden maakt een doorstart. De roep van de toeristische ondernemers is duidelijk: zorg voor continuïteit en verbindt alle activiteiten die er al zijn.

Aan belangstelling geen gebrek. It Houten Himeltsje in It Damshûs zat maandagavond stampvol. Circa tachtig recreatieve ondernemers uit Zuidoost-Friesland waren benieuwd naar de nieuwe plannen van De Friese Wouden. Het toeristisch samenwerkingsverband van de vijf gemeenten zat vorige zomer in zwaar weer. Een groot deel van het bestuur stopte ermee, aanjager Anneke Lukkes vond een andere uitdaging en de gemeenten Oost- en Weststellingwerf haakten af. Dat laatste lijkt tijdelijk. De nieuwe voorzitter Gerard Wolters is ervan overtuigd dat beide gemeenten weer aanhaken. Vanuit toeristisch Weststellingwerf klonk maandag wel de roep om de naam De Friese Wouden te laten vallen. “Wij horen niet bij De Wouden en hebben daar ook niets mee.”

Elizabeth Pilat.

Elizabeth Pilat is de nieuwe aanjager, op 1 maart vol enthousiasme begonnen aan haar nieuwe taak. Ze beseft dat er enige tegenstand te overwinnen is. Het is niet de eerste poging om de toeristische sector in de regio gezamenlijk op de kaart te zetten. Bert Zijlstra van het toeristisch netwerk Opsterland gaf dan ook als tip mee om in ieder geval voor continuïteit te zorgen en niet over twee jaar weer met iets nieuws te komen. Pilat: “It is no oan ús om sjen te litten dat der draachflak is ûnder de ûndernimmers en de gemeenten. Wy binne no oan set en sille meikoarten presentearje hoe’t wy tinke dat it moat.” Het is Pilat opgevallen dat de regio een aantal sterke toeristische trekpleisters heeft, maar ook veel onontdekte parels. In de regio zijn circa 700 toeristische ondernemers actief.

Het doel van alle inspanningen is helder: zorgen dat er meer toeristen naar deze regio komen, het liefst vaker dan één keer. Er gebeurt ook al heel veel. De zaal zat vol initiatiefnemers, ondernemers en vertegenwoordigers van platformen. Bijna iedereen vroeg om verbinding van wat er al is. Voor het vermarkten van de regio wil De Friese Wouden meer gaan samenwerken met de andere toeristische regio’s in de provincie en vooral ook aansluiten bij de gezamenlijke marketing van Merk Fryslân.

Belangrijke aandachtspunten in de toeristische marketing op korte termijn zijn de Turfroute met bijbehorend gastheerschap, de turfbeleving en beleefroutes via apps. Ook is er aandacht voor fysieke ontvangstruimtes. Er komen vijf entrees in het gebied, onder andere in Bakkeveen. In Beetsterzwaag, Gorredijk en ergens in De Frije Wiken zijn locaties die in beeld zijn als Toeristische Overstappunten (TOP) en er zijn in de regio al meer dan 35 kleinschalige rustpunten met sanitair en kleine versnaperingen.

Lieuwe Krol, een van de kwartiermakers van LF2028, adviseerde de regio om aan te sluiten bij de provinciale thema’s van de komende jaren: Water (2020) en Landschap (2021). “Provinciaal willen wij het erfskip verder openen en er op een andere manier kijken.  Centraal staan daarbij de verhalen rond mienskip, erfskip en lânskip.”