Nieuws

Iedereen heeft bekkenbodemspier

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

Jantina de Haan van Bekken-Balans Ureterp heeft een missie, een passie zelfs. Iedereen mag – moet – weten dat we allemaal een bekkenbodem hebben. “En dat we der gewoan oer prate kinne as der problemen mei binne. Dat hoecht net yn de taboesfear.”

Wees gewoon open over klachten als verzakking, urineverlies of pijn in de onderbuik of bekkenregio. Jantina is al 37 jaar gespecialiseerd bekkenfysiotherapeut en merkt dat problemen rond de bekkenbodem nog steeds in de taboesfeer zitten. “Foar in seare knibbel skammest dy ek net. Lit we asjebleaft ek gewoan dwaan oer bekkenproblemen, it is al yngewikkeld genôch.”

De bekkenbodemspier ligt als een hangmat van stevige spierlagen onder in het bekken, onderaan je torso. Onzichtbaar en met weinig gevoel. Tot er problemen komen. Want een tekort of teveel aan spierkracht in de bekkenbodemspier kan voor veel problemen zorgen. En niet, zoals velen denken, alleen bij vrouwen. “Ik sjoch it faak by mannen dy’t swier wurk ha of te min lichemsbeweging krije. Soms is it medysk. As bygelyks de prostaat fuorthelle is, moat se leare kontinint te wurden op de bekkenbodemspier.” Mannen komen bij haar met pijn in het scrotum, stuitje, de lies, onderrug of penis. Maar ook met plas- en poepproblemen of erectiestoornissen. Ze brengt de klachten in kaart en leert hen de spieren rond het bekken te herkennen en goed te gebruiken.

De bekkenbodemspier is een gewone spier; net als andere spieren kun je ze trainen. Bij ontspanning van de spier gaan de openingen open zodat je kunt plassen of poepen. Als er te weinig spierkracht is, leert Jantina hoe je de spierkracht weer kunt opbouwen. “Stel datst urine ferliest ast hoastest. Dan moatst gau de spier oanspanne. Ik lear de minsken it goeie momint dêrfoar en de koördinaasje.”

Vrouwen zijn beter op de hoogte van hun bekkenbodemspier. “Froulju ha mear te lijen troch it krijen fan bern en de menopauze.” Ze krijgen bijvoorbeeld te maken met verzakkingen. “Dy fersakking bliuwt, dy kin we net fuorttraine. Mar ik kin wol helpe om de klachten te ferminderjen en minsken leare dermei om te gean.” Je bekkenbodemspier op goede sterkte houden, is een kwestie van trouw oefenen, zegt de therapeut. En dat geldt voor alle leeftijden; hoe jonger je hiermee begint, hoe minder kans op problemen later. Oefenen kan bijvoorbeeld door ’s ochtends en ’s avonds op bed een paar keer de spier snel aan te spannen en los te laten. Dan tien keer aanspannen, tien seconden vasthouden en vervolgens loslaten. “Mar kinst it ek yn de trein dwaan of ast de hûn útlitst. It bliuwt maatwurk fansels!”

Vaak worden patiënten met bekken- of bekkenbodemproblemen naar de bekkenfysiotherapeut doorverwezen, soms komen mensen rechtstreeks. Tijdens een uitgebreide intake brengt Jantina alles in kaart: hoe gaat het met plassen en poepen, zijn er operaties geweest, hoe gaat het seksueel en zijn er lagerugklachten? Er volgt een lichamelijk onderzoek van rug, buik en bekken. Het onderzoek naar de bekkenbodemspier gebeurt vaginaal of anaal. “Dat lis ik altyd út. En as minsken it echt net wolle, dan doch ik dat net.”

bekken-balans.nl