Nieuws

Leerlingen De Jasker hebben een biologiedag

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

In de praktijk zie je pas hoe het echt is. Hoe het mos voelt, waar een ree heeft geslapen en hoe een bos in elkaar zit. Veel leuker en leerzamer dan leren van een plaatje of uit een boekje. Geen klaslokaal deze dinsdag voor de leerlingen van obs De Jasker uit Nij Beets, maar lekker leren in de natuur.

“O kijk, een rode paddenstoel.” De negentien leerlingen uit groep 6, 7 en 8 komen net terug van een wandeling door bos en beekdalvallei aan de Poostwei bij Beetsterzwaag. Die rode paddenstoel is een vliegenzwam en staat naast een boom met witte bast. Een berk, vertelt Elizabeth Binsbergen van NME De Naturij, het Natuur- en Milieu Educatiecentrum voor Opsterland, Smallingerland, Heerenveen en omstreken. “Die boom en de paddenstoel helpen elkaar.” Daarom staan vliegenzwammen vaak vlak naast een berk.

Het was een prachtige wandeling, vertelt Elizabeth. “Je had die kinderen moeten zien. Ze voelden aan het mos, sommigen wilden blijven liggen, zo zacht.” De kinderen mochten onderweg aanwijzen wat ze bijzonder vonden, en dat was heel wat. Mooie paadjes en paddenstoelen. “En ze dachten reesporen gezien te hebben”, lacht Janny van Reenen, ook van de NME. “Maar dat waren sporen van paarden.” Juf Marije Nijboer: “We hopen dat kinderen meer dingen opmerken wanneer ze straks met hun ouders de natuur in gaan.”

In september en oktober trekken ruim vierhonderd leerlingen op biologiedag de natuur in, een initiatief van Landschapsbeheer Friesland en NME-centra De Naturij en Mar en Klif. Onder leiding van Jelinda van den Hoven van Landschapsbeheer gaat een deel van de kinderen van De Jasker straks boompjes trekken en zagen op het heideveld. De andere groep gaat het bos in, waar de NME-medewerkers leuke opdrachten hebben klaargezet. Na de lunch wordt er gewisseld.

Janny deelt de opdrachtenboekjes uit, de kinderen gaan op pad naar de witte paaltjes met opdrachten. “Ik doe het vieze werk wel”, zegt Roan tegen Brecht en Louise. Hij heeft zijn tuinhandschoenen al aan. Vies is hun eerste opdracht niet echt. Tegen een boom staat een schilderijlijst, Brecht leest de opdracht voor: “Houd de lijst op verschillende plaatsen in het bos.” Zo moeten ze een schilderij zoeken en dan natekenen. Maar wat is daarvoor geschikt? Roan houdt de lijst voor een boomstronk. Ja, mooi. Maar misschien is een paddenstoel ook mooi, denkt Louise.

Friso, Sanne en Maryon zijn druk in de weer met een grondboor. “We moeten op zoek naar hoe dit gebied ontstond”, verklaart Maryon. Boren tot je op geel zand komt, vult Sanne aan terwijl ze probeert de boor dieper door de humuslaag te draaien. Alisa, Sterre en Silke hebben net diertjes geteld; ze vonden een krekel, drie pissebedden, een torretje en een spin. Nu moeten ze tellen hoe oud een boom is. Het trucje van het jaarringen tellen is hen bekend. Maar wisten ze dat ze ook de leeftijd kunnen schatten door de takkenkransen te tellen? Wat dat zijn, die takkenkransen? Janny helpt ze op weg. Juf Marije heeft ondertussen de grondboorders een handje geholpen. Jaaaa, daar is het al, een puntje geel zand in de boor.

https://youtu.be/rnLEFo9dwNo