Ondernemen tijdens lockdown

Lockdown: Kansen

Potlood Redactie

De huidige lockdown kwam voor veel ondernemers als een complete verrassing. Maar ondernemers blijven ondernemers en kijken altijd vooruit. Dat geldt ook voor Rinsma Modeplein in Gorredijk.

Wie tijdens de lockdown kleding bestelt bij Rinsma Modeplein, krijgt geen standaard pakketdienst aan de deur. De eigen medewerkers van het modehuis rijden in acht auto’s rond in een straal van honderd kilometer rond Gorredijk. “Sa kinne wy ús eigen minsken ynsette”,  vertelt Wytze Peenstra van De Heeren van Rinsma. Op deze manier wordt ook de drukte bij de pakketdiensten vermeden. Bovendien past het volgens Wytze bij de persoonlijke aandacht die hoort bij het DNA van het modehuis. “Minsken stelle it ek enorm op priis. Ik besoargje sels ek en dan fernimst in grutte sympaty foar hoe’t wy it dogge. Dat fielt hiel goed en jout in soad enerzjy.” Bij de actie die aan het eind van het jaar is ingezet, luidt de slogan dan ook: jij blij, wij blij.  

Het coronajaar heeft grote impact op de modebranche. Na de eerste intelligente lockdown gingen de winkels van Rinsma Modeplein twee weken dicht. Tijd om maatregelen te nemen voor het garanderen van de veiligheid voor klanten en medewerkers. Daarna volgde een zomerperiode met een redelijk herstel, al is de omzet in 2020 wel enkele tientallen procenten lager uitgevallen dan het jaar daarvoor. Vooral het wegvallen van bruiloften en grote feesten was een aderlating. Wytze: “Dat is foar ús in belangrike merke.”  

De blik is inmiddels volledig gericht op 2021. In de eerste maanden van het nieuwe jaar arriveert de voorjaarscollectie al weer in de magazijnen. Alle medewerkers van Rinsma Modeplein zijn nog in dienst. “At it wer hielendal los giet, binne wy se allegearre wer nedich.” In de stillere weken van de lockdown helpen ze mee in de bezorging, volgen cursussen en worden ingezet voor andere werkzaamheden. “Wy bliuwe yn kânsen tinken.”