Autobijlage

Materiaalpech verstoort voorbereiding autocrosser René Hofstra

Potlood Renske Woudstra

De voorbereiding kon beter. Door motorpech miste autocrosser René Hofstra een paar voorbereidingswedstrijden in opmaat naar het NK voor de Sprint 1600. De reeks van zes wedstrijden om de nationale titel start op 25 mei in Gersloot. “Dan moatte wy der stean.”

De roze vlaggetjes hangen buiten in Oudehorne. René Hofstra (33) is net voor het eerst vader. Dochter Romy kwam een week te vroeg. “Dat kaam moai út. At de poppe twa wiken te let kaam wie, wie it spannend wurden foar it NK.” In de garage staat de auto waarmee René dit jaar de strijd aangaat om de nationale titel in de Sprint 1600. Het startnummer voor dit seizoen staat al op het dak: 306. Die zes is geen toeval, René werd vorig jaar in het eindklassement om de nationale titel zesde. De plek bij de eerste tien betekende directe kwalificatie voor de strijd van dit jaar. Andere crossers moesten zich kwalificeren, het aantal deelnemers per klasse is dit jaar teruggebracht van 45 naar 30.

De voorbereiding op het NK kende voor René verder vooral pech. In april tijdens een wedstrijd in Oud Avereest sneuvelde het Suziki Hayabusa-motorblok. Een fikse tegenvaller, zijn auto was nog maar een jaar oud. “It wie gewoan domme technyske pech. Wy sykje by it tunen wol de grins op, mar wy bin net oer it rântsje gien.” Pas afgelopen weekend kon René een nieuwe motor ophalen. De tijd voor het inregelen is nu krap. “By de autocross hast earst gjin trainingen, as bij de Formule 1. Wy moatte direkt los.”

Door de motorpech reed René dit seizoen nog maar één wedstrijd. In Haarle ging het boven verwachting goed. “Yn de earste wedstriid binne de riders krekt kij dy’t foar it earst nei bûten gean. Allegear gek yn de kop. Ik ha mei ferstân riden.” In de tweede wedstrijd ging het dus mis. René baalt ervan dat de voorbereiding voor een belangrijk deel in het water is gevallen. Hij komt nu pas weer in de baan bij de eerste NK-wedstrijd in Gersloot. “Ferline wike wie der al in cross yn Gersleat. Dêr hie ik graach riden. Dan bist ek al efkes op de baan.” Het is een zware baan, weet René. “In echte sânbaan, dat stoot omraak. Foar it publyk is it sicht net bêst, mar foar de riders al hielendal net.” Vrij zicht is er alleen als je op kop rijdt. “Dêr moat je ek sa snel mooglik sjen te kommen.”

Het is voor René het vierde seizoen in de Sprint 1600-klasse. Daarvoor reed hij een categorie zwaarder: de Sprint 2000. “Dêr hiene wy sawat alles wûn, dus wiene wy ta oan in nije útdaging.” De strijd om het NK begint op 25 mei in Gersloot. Daarna volgen wedstrijden in Oldebroek, Rosmalen, Gendringen en Lochem. De zesde afsluitende wedstrijd op 14 september is in Albergen.