Autobijlage

No-nonsense-occasions bij Jan Paulusma

Camera Sietse de Boer Potlood Wim Bras

Prijs, aanbod, jaargang: het is allemaal van belang in de tweedehands autohandel. Maar uiteindelijk draait het om vertrouwen, zegt Jan Paulusma. “Als ik tegen jou zeg: dit is een goeie auto, dan kan je daarvan op aan. Ik wil je namelijk graag later nog eens terugzien.”

Hoelang dat duurt, hangt natuurlijk af van de auto die de koper aanschaft. Paulusma houdt altijd een voorraad aan van circa vijftig occasions, uiteenlopend van nog geen duizend euro tot over de tienduizend euro. De meeste occasions zitten tussen de twee- en vierduizend euro en daar mag je volgens Jan wat van verwachten. “Bij elke auto staan de bijzonderheden vermeld. Een kras op de lak of een deukje in de bumper vermelden we. Dan weet de klant vooraf waar hij op afkomt.”

Vanuit Bakkeveen verhuisde het autobedrijf vorig jaar naar een nieuw onderkomen aan het bedrijvenparkje aan de Tolleane, net buiten Wijnjewoude. “Hier kunnen we vrijwel alle occasions onderdak kwijt.” Een bescheiden werkplaats staat nog op de planning, al wordt dat niet meer dan een ruimte om te poetsen en voor kleine reparaties. Recht tegenover de verkoophal heeft kameraad Auke Pool namelijk zijn garagebedrijf. “Alle auto’s die hier binnenkomen, gaan eerst bij Auke op de brug. Hij loopt ze na, zo kunnen we ook garantie geven.”

Inruilers

Negentig procent van zijn voorraad bestaat uit inruilers, die Paulusma ophaalt bij zijn omvangrijke netwerk van dealers in het Noorden. “Ik zit al vanaf mijn zeventiende in de tweedehands auto’s. De dealergarages kennen mij en ik weet waar ik moet zijn. Handel je de zaken vlug en netjes af, dan gunnen ze je ook weleens wat.” Hij koopt ook auto’s direct van particulieren, vaak via Marktplaats. “Soms zijn dat voor de sleutelaar heel interessante auto’s. En anders gaan ze naar een buitenlandse opkoper.”

Adverteren doet Paulusma op Facebook en Markplaats, personeel is er niet. Door de bedrijfskosten laag te houden, kan hij de occasions aantrekkelijk in de markt neerzetten. “Dat komt natuurlijk ook omdat ik meewerk”, lacht partner Simone. “Jan moet er regelmatig opuit om auto’s op te halen, dan vang ik de mensen op.” De twee leerden elkaar kennen toen Simone jaren geleden zelf een tweedehands auto zocht. “Ik vond een betrouwbare auto en kreeg een aardige vent op de koop toe.”

Facebookverkoop

Een eigen website vonden ze lange tijd niet nodig, de naam ging toch wel rond. Maar inmiddels melden zich ook klanten uit Limburg. “Met dank aan Facebook. Zetten we daar een auto op, dan wordt die zomaar een paar duizend keer gedeeld. Deze Mercedes stond er bijvoorbeeld nog geen uur op, toen al iemand toehapte. Zo kregen we laatst twee mensen uit het dorp die voorheen niet wisten dat we hier zaten. Ze gingen allebei met een auto naar huis.” Niettemin verschijnt binnenkort toch een website van Autobedrijf Jan Paulusma, al was het maar voor het volledige overzicht.