Nieuws

Opening Turfroute is ook afscheid

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

De Turfroute opent komende zaterdag weer de toegangssluizen. De start van het nieuwe vaarseizoen gaat gepaard met de nodige feestelijkheden en een kleurrijke botenparade dwars door Gorredijk. Maar ditmaal kleeft er een smet aan de opening.

De vrijwilligers van Stichting De Nije Kompanjons, voorvechters en hoeders van de Turfroute, gooien aan de vooravond van het vaarseizoen het bijltje erbij neer. Opmerkelijk, want juist dit jaar lijkt alles mee te zitten voor ‘de toeristische ruggengraat’ van Zuidoost-Friesland. In de loop van 2017 zal de hele vaarweg eindelijk tot 1.30 meter zijn uitgebaggerd, de vurig bepleite diepte, waardoor ook de ruimer bemeten huurboten het traject kunnen bevaren. Daarnaast komen de openingstijden van het Polderhoofdkanaal dit seizoen voor het eerst overeen met die van de Turfroute. En na de magere jaren van de crisis zit het aantal bootbezoeken weer in de lift, bleek in 2016. Al met al heuglijke ontwikkelingen, beamen woordvoerders Sieger Mulder en Jantienus Have van De Nije Kompanjons. Niettemin houdt de club van acht vrijwilligers het voor gezien: “Wij voelen ons niet serieus genomen.”

Unfair

De Nije Kompanjons hebben ruim veertig jaar de promotie van de Turfroute en de begeleiding van de vaarrecreanten verzorgd. Het laatste ging kosteloos, voor de promotie was geld nodig. Tot dit jaar mocht de stichting bij de toegangssluizen entreegeld heffen om de marketingactiviteiten te bekostigen. Die regeling heeft de provincie echter eenzijdig opgezegd, voortaan hebben de vaarrecreanten gratis toegang. Op zich een prima zaak, vinden Mulder en Have. “Maar de Turfroute kan niet zonder promotiebudget. Het idee van de provincie dat we een eigen verdienmodel moeten optuigen, slaat nergens op. Iedereen weet dat je de ondernemers niet meekrijgt. Die suggestie is ronduit unfair.” Als alternatief heeft de stichting een marketingplan laten opstellen door een professioneel bureau. Van apps en sociale media heeft het huidige bestuur namelijk geen kaas gegeten, aldus Mulder en Have. En die richting moet het volgens hen wel op om de huurvloot met Duitse en Belgische vaartoeristen en bezoekers uit de Randstad deze kant op te krijgen. Ook is het nodig om serieus de aansluiting met het Drentse achterland te zoeken om zo de Turfroute nog aantrekkelijker te maken. Het stappenplan zal leiden naar 2.500 boten per jaar, voorziet het bureau. Kosten van het plan: rond de twintigduizend euro per jaar.

Onbeantwoorde brieven

“De bruidsschat van de provincie, drie jaar lang zesduizend euro, schiet dus tekort. Gedeputeerde Klaas Kielstra vindt dat we voor extra geld dan maar moeten aankloppen bij de gemeenten. Die schuiven ons weer door naar het regionale Toeristisch Platform en bij die club ontbreekt het aan middelen om te doen wat nodig is”, aldus voorzitter Have. “We hebben de impasse aangekaart bij de overheden, maar onze brieven blijven onbeantwoord. Voor ons is de maat nu vol, zo wensen we na veertig jaar betrokkenheid niet behandeld te worden. Twee weken geleden hebben we besloten om er een punt achter te zetten. Dit seizoen maken we nog af en daarna is het over en uit.” Dat wethouder Sierd de Boer van Ooststellingwerf vervolgens beweert dat hij de opheffing uit de krant moest vernemen, noemen Mulder en Have een gotspe. “De wethouder had net als zijn collega’s donders goed kunnen weten hoe de vlag erbij hangt. Maar dan moet hij wel onze brieven openen. We hebben eerst de sluis- en brugwachters ingelicht, daarna de overheden en pas als laatste de pers.”