Ondernemen

’t Waterhuys viert tienjarig bestaan

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

De twee kanten van ’t Waterhuys in Gorredijk vormen al tien jaar een mooie fiftyfifty-balans, vindt eigenaar Diderik van Loef: mensen met en zonder beperking komen heel blij de showroom uit.

Het succes van ‘t Waterhuys ligt volgens Van Loef in de visie. De showroom is ingericht op basis van maar één achterliggende gedachte. Een badkamer moet niet alleen mooi, functioneel en veilig zijn, maar ook klasse uitstralen en ontspanning bieden voor iedereen, met of zonder beperking. “Soms denken mensen dat er voor hen niets zal zijn. En dan komen ze toch met iets heel moois weer thuis.”

In tien jaar tijd zijn ook dingen veranderd. Zo is het taboe rond aangepast of seniorensanitair en de bijbehorende badkamerinrichting verdwenen. “Mensen komen hier echt voor een gewone badkamer, of er nu aanpassingen in zitten of niet.” Zo is de eigen ontwikkelde antislipvloer steeds actueler. Het laatste jaar verkoopt ’t Waterhuys meer en meer inloopdouches met een drie centimeter hoge douchebak. Van polymeer of verend rubber. “Dat laatste vinden vooral ouderen heel fijn. Het veert een beetje mee en dat zorgt voor een grotere stapvastheid.” In opkomst is ook de bidet-spoelzitting. De hygiënische voordelen en het gebruiksgemak worden gewaardeerd in het kleinste kamertje.

Het mag weer wat kosten tegenwoordig. “De crisisjaren zijn voorbij. We verkopen weer veel sauna’s en whirlpools. En men heeft weer oog voor mooie tegels. Zoals de prachtige Portugese cementtegel of het handgemaakt mozaïek.” Toenemend populair is de nieuwe WPL, de waterdichte wandpanelen die ogen als een echte tegel. “Fantastisch materiaal en razendsnel aan te brengen.” Nieuwe trend in de badkamer is het integreren van houtprint-tegels. Ondanks de jaarlijks veranderende showroomopstelling blijft er één stabiele factor: het badkamerrenovatieplan. Dat gaat al jaren mee en blijft populair bij met name starters of mensen met een beperkt budget.

Ronduit een uitdaging is de opdracht die onlangs binnenkwam: een badkamer aanleggen in het aardbevingsgebied van Groningen. “We hebben ooit een badkamer aangelegd met zwevende wanden. Hierdoor kregen we vanuit Groningen een verzoek om een aardbevingsbestendige badkamer aan te leggen.” Het ontwerp van ’t Waterhuys kan wel tegen een stootje. “We bouwen de badkamer op van plaatwerk, los van de muren.”

Onlangs schafte Van Loef een brandweerwagen uit 1968 aan ter promotie van zijn badkamerspeciaalzaak, onder andere op beurzen. Een door een Russische kunstenares gemaakte badderende pin-up prijkt op de zijkant. “Ik wilde iets hebben dat de mensen zien, maar niet meteen koppelen aan de winkel. Hartstikke leuk om kinderen mee rond te rijden, maar ook om ouderen een leuke dag te bezorgen.” De wagen wordt ingezet als rijdend reclameobject, zo heeft Van Loef al ritjes geboekt naar het Brandweerfestival Beetsterzwaag, het Dodo Festival en de TT in Assen.