Cultuur

Tinco terug in Beetsterzwaag

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

“Nou, dit is ‘m dan.” Maandag kwam Tinco Lycklama à Nijeholt in volle glorie terug naar zijn geboorteplaats. Een kleine vrachtwagen bracht 181 door de jonkheer in de Oriënt verzamelde museumstukken vanuit Cannes naar het oude gemeentehuis in Beetsterzwaag.

Met een oranje map van Musée de la Castre onder haar arm volgt Heleen Verhage van Stichting Historisch Beetsterzwaag de intocht van grote en kleine kratten en dozen. Tegen wil en dank is ze coördinator van de expositie. “Zonder dat ik ervaring heb met het inrichten van een tijdelijk museum. En daar komt veel bij kijken. Een pand huren, zorgen voor beveiliging en een professioneel kunsttransport regelen. En natuurlijk sponsoren werven. Al met al een heel spannend traject.” In de oranje map zijn alle kunstvoorwerpen beschreven, inclusief de opmerkingen in het Frans over beschadigingen. Jacqueline Verhoef van Museum Opsterlân controleert alle voorwerpen en zet dan de handtekening voor ontvangst.

Het is volgens Heleen een bijzondere maandagochtend. “Een jaar geleden hebben we de voorbereidingen in gang gezet. Met een afvaardiging uit Beetsterzwaag waren we in het Franse Cannes aanwezig bij de opening van de expositie over ‘Baron Lycklama’.” De 181 stukken die de komende maanden in Beetsterzwaag zijn te zien, vormen maar een klein deel van de immense collectie die Tinco op zijn reizen door het Midden-Oosten verzamelde. Een week lang zijn tien vrijwilligers onder leiding van vormgever Pat Belgers druk geweest met het inrichten van de expositieruimte in het voormalige gemeentehuis. Tijdens de expositieperiode zijn er zo’n 75 vrijwilligers actief rond de expositie.

“Als je hier straks binnenstapt, heb je het gevoel dat je in het Midden-Oosten bent.” Pat Belgers ontwierp vitrinetafels die doen denken aan een oriëntaals dorpje. “De ramen in dit pand vormen een uitdaging. Daar maak ik een islamitisch motief op dat straks een prachtige weerschijn heeft op de wanden.” Op de benedenverdieping is de reis van Tinco te zien, boven verhaalt de expositie over zijn leven. Jikke Huisman is ook bij de inrichting. Het was haar vader Ernst die in de jaren zeventig al naar Cannes trok om onderzoek te doen naar Tinco. George Homs uit Cannes herontdekte het verhaal van Tinco en richtte de Tinco Lycklama Foundation op.

Medewerkers van Farin Art Transport sjouwen een enorme houten doos de trap op. Het grote portret van Tinco wordt uitgepakt. Het schilderij is ooit eerder in Beetsterzwaag geweest en toch ook weer niet. Heleen Verhage legt het uit. “Dit heeft hij in 1869 laten schilderen, voordat hij naar Cannes vertrok. In 1872 heeft hij het in Cannes gedeeltelijk laten overschilderen. Er is toen een zwarte bediende bij geschilderd.” Er zijn van beide versies afbeeldingen. Lang werd gedacht dat het om twee schilderijen ging, waarbij de verblijfplaats van één schilderij onbekend was. Totdat röntgenonderzoek de onderliggende schildering aan het licht bracht en beide versies toch hetzelfde doek bleken te zijn.

Heleen Verhage en Jacqueline Verhoef  controleren de kunstwerken.