Nieuws

TU-student onderzoekt reisgedrag in Opsterland

Camera Sietse de Boer Potlood Remco Hofman

We zitten met zijn allen nu al twee jaar in de coronacrisis. Wat voor gevolgen heeft dat voor ons reisgedrag? Werken we vaker thuis en nemen we bijvoorbeeld vaker de fiets in plaats van de auto of bus? Sander van den Berg van de Technische Universiteit Delft doet onderzoek in Opsterland.

Sinds september 2021 is Sander (25 jaar) al druk bezig met het opzetten van een onderzoek naar veranderend reisgedrag in Opsterland tijdens de corona-pandemie. Hij is student Transport, Infrastructuur en Logistiek aan de TU Delft en hoopt in 2022 zijn master opleiding af te ronden. Eens per week reist hij vanaf Delft naar het noorden. “Ik sta dan om 5 uur op en pak om 6 uur de trein naar Heerenveen. Daar haal ik een auto op en rij dan naar Gorredijk en alle andere dorpen in de gemeente.”

Zelf komt hij uit het diepe zuiden. Geleen om precies te zijn. Opsterland is dus ver weg en hij heeft geen familie of vrienden hier wonen. “Ik had vantevoren nog nooit van Opsterland gehoord. Ik wist niks van Opsterland. Maar we hebben Opsterland gekozen omdat het een landelijke gemeente is. Er is al voldoende informatie over het reisgedrag in de grote steden.”

Ingenieursbureau Witteveen + Bos uit Deventer gaf hem de volgende opdracht mee: 1. Hoe en waarom is het reisgedrag in Opsterland veranderd? 2. Wat heeft dat voor gevolgen voor de huidige vervoersmiddelen in de gemeente?

Sander legt uit hoe hij dit gaan aanpakken: “Ik ben de eerste maanden druk geweest met het opstellen van onderzoeksvragen voor een enquete. Ik heb 350 ingevulde enquetes nodig om goed onderzoek te doen. Ik ben inmiddels in alle dorpen geweest. Van Bakkeveen tot Tijnje.”

Sander spreekt met allerlei dorpswinkels, dorpshuizen en bibliotheken. Hij hangt kaartjes op de winkeldeur, legt kaartjes neer bij de supermarkt en doet zelfs kaartjes in de brievenbus. “De enquetes moeten een goede afspiegeling vormen van de gemeente. Dus niet alleen Gorredijk, maar ook de kleinere dorpen.”

Half januari 2022 moet het onderzoek afgerond zijn en kan Sander beginnen met het verwerken van de enquetes. In maart/april wordt het onderzoek opgeleverd en gepresenteerd. Er zijn diverse factoren die invloed hebben op ons reisgedrag. Het gaat om werk, boodschappen doen, winkelen en vrije tijd. Sander: “Corona kan ervoor zorgen dat we een ander vervoermiddel kiezen. Bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto of bus. We moeten ook meer thuis werken, waardoor we minder reistijd hebben. Wat doen we met die extra tijd? We winkelen minder en bestellen meer online. Dat zijn allemaal vragen die beantwoord kunnen worden.”

Uit het onderzoek volgen dan aanbevelingen voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Voldoet de huidige streekbus in Opsterland en/of moeten er meer belbussen bij komen? Het kan zijn dat er meer fietspaden moeten worden aangelegd. Misschien zelfs wel een fietssnelweg. Wie het weet mag het zeggen. Sander gaat het uit zoeken.

U kunt uw mening  geven en deelnemen door de QR-code hieronder te scannen.

Delen