Ondernemen

Winkelscan bij Planteyn: een verse blik van buiten

Camera Willy Wilpstra

Wie regelmatig bij Planteyn boeken binnenstapt is het vast al opgevallen. Onder andere de entree van de winkel is aangepast. Binnenkort volgen er nog meer aanpassingen in de winkel. Het resultaat van eigen gedachten in combinatie met de winkelscan door een externe deskundige.

“We zitten hier alweer zeventien jaar”, vertelt Clemens Kamsma van boekhandel Planteyn. “En het is goed dat je van tijd tot tijd eens goed kijkt naar de inrichting van de winkel. Op een gegeven moment raak je toch blind voor je eigen winkel.” Clemens en zijn echtgenote Linda waren dan ook direct enthousiast over de mogelijkheid om een winkelscan uit te laten voeren door Broekhuis Rijs Advisering. De blik van een externe deskundige is onderdeel van het thema Detailhandel in het vorig jaar gepresenteerde nieuwe economische beleid van de gemeente Opsterland. Tien ondernemers deden mee aan het project. “Het is niet eens dat het onderzoek heel veel nieuwe inzichten oplevert”, aldus Linda. “We waren al een tijdje aan het nadenken over veranderingen. Het rapport heeft voor een belangrijk deel bevestigd wat wij zelf al dachten.”

Zichtbaarheid en stopkracht zijn twee belangrijke onderwerpen in het advies. De onderzoekers benadrukken het brede assortiment van Planteyn, breder dan je bij een doorsnee-boekhandel verwacht. ‘Laat zien wat je in huis hebt’, luidt het advies. Aan de buitenkant van de winkel is niet goed te zien wat Planteyn allemaal in huis heeft. Dat geldt bijvoorbeeld voor de royale hoek met kinderboeken en de verkoop van vinylplaten. Clemens: “Dat gaan we oplossen door stickers op de ramen te plaatsen met afbeeldingen van bijvoorbeeld lezende kinderen. We hebben de kinderhoek ook verplaatst naar achter in de winkel. Bijkomend voordeel is dat het publiek dan de hele winkel door loopt.” Ook andere elementen van de winkel worden door de raamstickers benadrukt. Dat verhoogt de stopkracht, zoals de onderzoekers het noemen. Passerend winkelpubliek zal eerder geneigd zijn de winkel binnen te stappen.

De bestickering heeft als bijkomend voordeel dat de ramen als wand gebruikt kunnen worden. De winkel heeft veel ramen. Linda: “Dat is mooi voor de etalages, maar het beperkt je wel in het opstellen van de spullen.” De aandacht voor zichtbaarheid valt het meest op bij de ingang van de winkel. Een deel van de grote molens met kaarten heeft plaatsgemaakt voor een mooi ingerichte boekentafel. Groot voordeel is dat je nu beter de winkel in kunt kijken, kunt zien dat er mensen binnen zijn en dat het binnen een stuk lichter is geworden. “Het valt de klanten ook direct op. We hebben er al goede reacties op gekregen. Zo zie je maar dat je met een paar kleine aanpassingen al veel kunt bereiken.”

De winkelscans zijn mede mogelijk gemaakt door de gemeente Opsterland, de provincie Fryslân en de Rabobank. “Wanneer er ondernemers zijn met interesse voor een vergelijkbare winkelscan, willen we het project graag een vervolg geven”, aldus Sjouke van der Meulen van de gemeente Opsterland.