Ondernemen

Bergsma Meubelen investeert online en in de winkel

Camera Sietse de Boer Potlood Renske Woudstra

Bergsma Meubelen zet in op energieneutraal. Zeshonderd zonnepanelen op het dak voorzien het 10.000 vierkante meter grote pand van energie. Het is niet de enige ontwikkeling. De meubelleverancier breidde de activiteiten online uit en werkt in de winkel met nieuwe concepten.

“We besykje út alle macht enerzjysunich te wêzen”, zegt Jan Bergsma. “Yn dizze tiid moat je dêr wol mei dwaande wêze, fine wy.” Een jaar geleden werd het platte dak van de meubelzaak vol gelegd met zeshonderd zonnepanelen, het leverde een flinke besparing op CO2-uitstoot op. “En omdat we in eigen meubelmakkerij ha, perse wy pellets fan it saagsel.” Grotere stukken hout worden gebruikt voor de houtgestookte cv-ketel.

‘Sekuer’

Ook aan Bergsma Meubelen is de coronatijd niet ongemerkt voorbijgegaan. “We binne no online hiel aktyf en ha in protte aksjes fia Facebook.” Tien tot vijftien procent van de omzet komt van de online verkoop. Voorheen verkocht de meubelzaak alleen vanuit de fysieke winkel. Online wordt met name het ‘kleine spul’ gekocht zoals lampen, fauteuils, woonaccessoires en bijzettafels. “Mar wy ha ek  wol kasten levere oan minsken yn België.” De wereld op internet is maar klein, zegt Jan Bergsma. Wat hij merkt, is dat de online-kopers graag kopen op een site waar een fysieke winkel achter zit. “En wy wurkje sa sekuer mooglik. Direkt antwurd jaan op fragen, in probleem daliks oplosse en ruiljen maklik meitsje. Dat jout fertrouwen.”

“Kinst net fan de online hannel leve, mar it is moai foar derby. Gelokkich is it de lêste wiken wer drok yn ‘e winkel, we meie net kleie.” Tot eind augustus is bijvoorbeeld de agenda vol voor het leggen van pvc-vloeren. Bergsma Meubelen levert een compleet interieurplaatje: meubelen vormen de hoofdmoot met daarnaast vloeren, jaloezieën en raambekleding.

Concepten

Sinds kort werkt de meubelwinkel met concepten, een soort stijlkamers met als algemene deler de eigentijdsheid van de meubelen en accessoires. “Kinst gjin bepaald stimpel drukke op de konsepten, se bin allegear eigentiids. Of no jongelju dêr wat útsykje of âlderen, dat makket tsjintwurdich neat mear út.” Neem nou het tijdloos en trendy concept Happy@Home. “In 65-plusser siket dêr krekt sa maklik wat út as in tritiger.” Een ander concept is Be Pure; stoere, basic meubelen met een design-twist, robuust en elegant-chique. By-Boo is het concept dat aanhaakt op hedendaagse trends maar dan net met een andere draai. Het Eleonora-concept is een balans tussen strak modern en nostalgisch klassiek.

Binnenkort worden de concepten uitgebreid naar de bovenverdieping. Bergsma Meubelen heeft zo’n 270 leveranciers. Door te werken in concepten, is de voorraad makkelijker op te zetten, vertelt Bergsma, hierdoor kan sneller geleverd worden aan de klant. “Yn dizze tiid komst derachter dat de levertiid lestich wêze kin. Wy wolle alles binnen trije wiken leverje oan de klant.” Voordeel voor de klant is ook dat Bergsma Meubelen erg veel op voorraad heeft. “Doe’t de coronakrisis yn China útbruts, like dat earst noch fier fan hûs. Mar yn febrewaris ha we wol in soad ynkocht út China.”